Lærervejledning

Dette spil er udviklet til elever på mureruddannelsen. Niveauet er tilpasset grundforløbet, men spillet kan også bruges på hovedforløbet.

Spillet består af 10 baner, som følger temaerne i De 10 Bud – Vejen til et fejlfrit murværk. Du kan med fordel læse om De 10 Bud, inden du sætter spillet i gang, og give eleverne en kort introduktion til buddene. Du finder al relevant information på www.de10bud.dk.

I skemaet nedenfor kan du se, hvad eleverne kommer til at arbejde med i hver spilbane. Vi anbefaler, at du udvælger og bruger de enkelte spilbaner, når temaet passer ind i den øvrige undervisning. Hver spilbane afsluttes med en lille, skriftlig opgave, der kan drøftes fælles i klassen. Spillet er udformet, så du kan trække elevernes svar og resultater ud af spillet efterfølgende.

Mål

I arbejdet med bud nr. 1 skal eleverne opnå en forståelse af:
• Hvorfor det er vigtig, at der er en klar aftale mellem bygherre og murer.
• Hvorfor tegning og arbejdsbeskrivelser spiller en rolle i projektet.

Indhold

Tegninger og arbejdsbeskrivelser skal være tydeligt beskrevet. I denne spilbane drejer det sig om kommunikation ifm. valg af det rigtige forbandt.
Eleverne arbejder med forskellige forbandt-løsninger og præsenteres for forbandt-koder, der skal forbindes med det rette forbandt. Til slut skal eleven beskrive, hvordan løberforbandt 1 er bygget op. 

Mål

I arbejdet med bud nr. 2 skal eleverne opnå en forståelse af:
• Hvorfor det er vigtigt, at murværket er tilpasset bygningens samlede konstruktion.
• Hvilken påvirkning vand på har på murværket.

Indhold

Gennem opgaver og øvelser arbejder eleverne med forståelse af de udfordringer, der kan opstå i forbindelse med vandpåvirkning på murværket.
Der arbejdes særligt med problematikkerne omkring sålbænke.

Mål

I arbejdet med bud nr. 3 skal eleverne opnå en forståelse af:
• Vigtigheden af god planlægning.
• Vigtigheden af et godt samarbejde med de andre håndværkere på pladsen.

Indhold

Her præsenteres eleverne for opgaver og øvelser omkring planlægning. Eleverne skal først placere forskellige arbejdsprocesser i rigtig rækkefølge. I de efterfølgende opgaver og øvelser arbejder eleverne med de konsekvenser, der kan opstå, hvis projektet eller planlægningen ændres.

Mål

I arbejdet med bud nr. 4 skal eleverne opnå en forståelse af:
• Hvorfor det er vigtigt at afstemme forventninger.

Indhold

I denne spilbane handler det om valg af den bedste mursten. Opgaver og øvelser handler om kommunikation samt afstemning af forventninger. Til slut skal lærlingene samle op på, hvad der er vigtigt for det rigtige valg af mursten.

Mål

I arbejdet med bud nr. 5 skal eleverne opnå en forståelse af:
• Hvad eksponeringsklasser er.
• Hvilken betydning eksponeringsklasserne har for byggeriet.

Indhold

Eleverne arbejder med, hvad eksponeringsklasser er, og præsenteres for en case, hvor de skal forholde sig til et tilbud om andre materialer end dem, der er beskrevet i projektet. 

Mål

I arbejdet med bud nr. 6 skal eleverne opnå en forståelse af:
• At mursten og mørtel har forskellige egenskaber.
• At mursten og mørtel skal passe sammen, for at man får den bedste kvalitet i byggeriet.

Indhold

I denne spilbane arbejder eleverne med murstens og mørtels egenskaber. Opgaver og øvelser handler om de problematikker, der kan opstå, hvis sten og mørtel ikke passer sammen.

Mål

I arbejdet med bud nr. 7 skal lærlingene opnå en forståelse af:
• At manglende afdækning kan medføre alvorlige skader.

Indhold

Lærlingene arbejder i denne spilbane med deres forståelse af, hvorfor murværk altid skal dækkes af, og hvilke problemer der kan opstå, hvis man undlader det.

Mål

I arbejdet med bud nr. 8 skal eleverne opnå en forståelse af:
• At fyldte fuger er en afgørende faktor for at opnå tæt og holdbart murværk.

Indhold

Eleverne præsenteres for, hvordan man sikrer, at fugerne er fyldt korrekt. I opgaver og øvelser arbejder de også med hvilke skader, der kan opstå, hvis fugerne er mangelfulde.

Mål

I arbejdet med bud nr. 9 skal eleverne opnå en forståelse af:
• Hvorfor det er vigtigt at følge de rette procedurer for afsyring eller afrensning af murværket.

Indhold

Den bedste måde at undgå syre på er ved at mure rent. I opgaver og øvelser arbejder eleverne med at vigtigheden af at mure rent, samt hvilke muligheder der er for afrensning af murværk, hvis skaden er sket.

Mål

I arbejdet med bud nr. 10 skal eleverne opnå en forståelse af:
• Hvor der skal være fugtspærre i byggeriet.
• Hvorfor fugtspærren er vigtig. 
• Hvor der skal fugtisoleres i et hus.

Indhold

Opgaver og øvelser i denne spilbane handler om, hvorfor der skal fugtisoleres, og hvilke konsekvener det har, hvis man undlader det.

Eleverne kan undervejs i spillet hente hjælp forskellige steder f.eks. i Murerbogen. Hjælp i Murerbogen kræver, at eleverne har adgang til webBogen. Elever på grundforløbet har adgang, hvis skolen abonnerer på Murer GF2-pakken eller har købt halvårslicenser. Elever på hovedforløbet har adgang via deres bogpakke.

webinar

Gennemgang af Fuge Fight for undervisere

Spil skabelon

Kunne du tænke dig at hjælpe med at udvikle baner til Fuge Fight, så kan du downloade denne skabelon.
Send din færdige bane til [email protected]